Właściwa pozycja na krześle - jak zadbać o swój kręgosłup?

Żyjemy w czasach, w których coraz więcej z nas odczuwa dyskomfort związany ze stanem naszych pleców. Zazwyczaj wynika on z nieprawidłowej postawy, braku ruchu albo ze złej diety. Jednak w wielu przypadkach przyczyną nienajlepszej kondycji kręgosłupa jest po prostu niewłaściwa pozycja na krześle. Pojawia się więc pytanie: jak dbać o kręgosłup?

Czerwone światło dla kręgosłupa – skąd się bierze?

Praca biurowa lub realizowana w domu przed komputerem prędzej czy później może dać nam się we znaki. W wyniku utrzymywania kręgów w tej samej – często nieprawidłowej – pozycji, następuje długotrwały skurcz mięśni karku, a także górnej części pleców. Ma to wpływ na zmianę przepływu krwi przez napięte mięśnie. Gdy stają się one niedotlenione, są o wiele bardziej narażone na obciążenia. Wystarczy tylko nadmienić, że w pozycji siedzącej, nasze kręgi lędźwiowe uciskane są z dwukrotną siłą naszej masy, podczas gdy w pozycji stojącej lub leżącej są to wartości niewiele wyższe lub nawet niższe od naszej wagi. Nieprawidłowa pozycja siedząca może sprawić, że odcinek lędźwiowy kręgosłupa będzie uciskany z nawet kilkukrotnie większą siłą, co może przełożyć się na zmęczenie czy pogorszenie stanu naszych pleców.

Jak dbać o kręgosłup?

Dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny dają do myślenia. Ponad połowa osób wykonujących na co dzień pracę biurową spędza przy komputerze co najmniej 8 godzin. Wpływa to na fakt, iż blisko 80% badanych skarżyło się na częste zmęczenie i dyskomfort w okolicy pleców. W związku z tym, kluczem do poprawy i zadbania o zdrowie kręgosłupa będzie właściwa pozycja na krześle. W tym wypadku niezwykle pomocna okazuje się dziedzina nauki zwana ergonomią.

Ergonomiczna pozycja podczas pracy

Często nie zwracamy uwagi na fakt, że proporcje między naszym wzrostem a wysokością siedzenia, biurka oraz kąta nachylenia monitora mogą decydować o naszym zdrowiu. Dlatego warto zapoznać się z kilkoma przydatnymi poradami, które z łatwością można zastosować we własnym domu lub miejscu pracy:

  • ustawienia nachylenia monitora powinny zostać dostosowane do pozycji pod kątem prostym względem osi spojrzenia skierowanego około 30° w dół;
  • od lat wielu lekarzy i ekspertów doradza korzystanie z krzeseł umożliwiających regulowanie oparcia pleców czy podłokietników. Im więcej krzesło posiada możliwości regulacji, tym lepiej dla nas samych. Najczęściej warto szukać produktu, który umożliwia regulowanie wysokości oraz kąta jego siedziska, wysokości oparcia, kąta pochylenia oparcia czy wysokości podłokietników. Krzesło powinno być także wyposażone w mechanizm obrotowy oraz kółka jezdne;
  • wysokość krzesła, z jakiego na co dzień korzystamy, powinna być regulowana w przedziale 40-50 cm w celu osiągnięcia kąta zgięcia w stawach kolanowych o wartości 90°.

Dodatkowa profilaktyka

Nie możemy również zapominać, że po ciężkim dniu w pracy należy zadbać o swój kręgosłup. Idealnie ku temu służą ćwiczenia, zwłaszcza pływanie na plecach czy rozciąganie. W czasie samej pracy warto robić kilkuminutowe przerwy. Korzystna dieta oraz unikanie nadwagi również poprawia kondycję Twojego kręgosłupa.