Dlaczego dbanie o stawy jest ważne, czyli trochę o anatomii

W natłoku codziennych obowiązków nie zdajemy sobie sprawy z tego, że każdy, najdrobniejszy nawet ruch naszego ciała, wymaga pracy co najmniej kilku stawów. Dopóki wszystko jest w porządku - nie myślimy o ich istnieniu. To poważny błąd, bo kiedy stawy zaczynają już dawać nam o sobie znać, przywrócenie ich pełnej sprawności może łączyć się z szeregiem żmudnych i długotrwałych wysiłków. Jak zatem należy postępować, by stawy nie uprzykrzały życia ograniczając aktywność fizyczną? Co warto robić, by samodzielnie, bez pomocy lekarza, utrzymać je w dobrej kondycji? Profilaktyka w tym zakresie wymaga stosowania się do kilku prostych zasad, a korzyści z tego płynące będą wymierne.

Czym są stawy - kilka słów o anatomii i fizjologii

Staw to misterna konstrukcja, łącząca co najmniej dwie kości. Prostowanie, zginanie oraz ruchy obrotowe możliwe są dzięki kształtom główek kości, chrząstce, która pokrywa ich części styczne, oraz torebce stawowej, wypełnionej płynem maziowym. Ten perfekcyjny mechanizm połączony jest więzadłami i otoczony mięśniami. Do prawidłowej pracy stawów niezbędna jest niczym niezakłócona, harmonijna współpraca wszystkich tych elementów.

Niepoprawne funkcjonowanie stawów z reguły rozpoczyna się od chrząstki stawowej. Ta elastyczna i miękka tkanka chroni powierzchnię kości i panewkę główki przed ścieraniem, pełniąc rolę swoistego amortyzatora, zapobiegając jednocześnie tarciu i ułatwiając poślizg. Z upływem lat na skutek niewłaściwego trybu życia chrząstka zużywa się, będąc przyczyną niechcianych następstw. Coraz większy odsetek ludzi na całym świecie odczuwa dyskomfort związany z pracą stawów, a granica wieku w ostatnich latach zaniża się niepokojąco.

Jak nie znaleźć się w opałach, czyli dbamy o stawy

Profilaktyka w zakresie stawów nie jest uciążliwa i bezpośrednio łączy się z prowadzeniem zdrowego stylu życia. Zbawiennym czynnikiem dla zachowania ich sprawności jest ruch. Aktywność fizyczna pozwala bowiem utrzymać prawidłową ruchomość i zapobiega zesztywnieniom. Stymuluje też wytwarzanie substancji maziowej oraz poprawia przenikanie składników odżywczych do chrząstki stawowej. Należy jednak pamiętać, że regularna, codzienna aktywność powinna być rozsądnie dawkowana, aby nie oznaczała nadmiernych przeciążeń.

Kolejnym niezwykle ważnym czynnikiem wpływającym na stan naszych stawów jest zróżnicowana dieta i walka z nadwagą. Z punktu widzenia kondycji układu kostno-stawowego, wskazane są ryby, oliwa z oliwek, oleje rzepakowe bądź lniane. Bogate w wapń i fosfor produkty nabiałowe, ciemne pieczywo oraz obfitujące w przeciwutleniacze czy witaminę C warzywa i owoce to dopełnienie diety, którą warto stosować.