Jak dbać o stawy?

O zdrowiu przypominamy sobie najczęściej dopiero wtedy, kiedy coś zaczyna nam dolegać. Wówczas na działania profilaktyczne jest już jednak za późno. Nie inaczej jest ze stawami - aby do późnego wieku zachować je w dobrej kondycji, trzeba przede wszystkim dbać o własną dietę, być strażnikiem swojej masy ciała i co najważniejsze - systematycznie wykonywać przemyślany wysiłek fizyczny.

Co na stawy?

Właściwa dieta - stawom lżej

Nic tak bardzo nie przeciąża stawów jak każdy dodatkowy kilogram ciała. Dlatego właśnie zbilansowana i zróżnicowana dieta ma istotny wpływ na to, aby przez długie lata cieszyć się sprawnymi stawami. W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć warzyw ani owoców, za to tłuszcze zwierzęce warto w znacznym stopniu zastąpić kwasami tłuszczowymi omega, których skarbnicą są przede wszystkim ryby morskie, takie jak łosoś, sardynka czy makrela. Co ważne, przez tłuszcze zwierzęce rozumiemy nie tylko czerwone mięso, masło czy smalec, ale także białe i żółte sery oraz śmietany. Jeśli nie lubimy smaku ryb, kwas omega-3 znajdziemy też w oleju lnianym, który doskonale wzbogaci lekkie sałatki.

Dla prawidłowego funkcjonowania stawów niezbędne są określone składniki, które ludzki organizm przyswaja z produktów zawartych w codziennej diecie. Ważna jest witamina C, która pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewniania prawidłowego funkcjonowania chrząstki. Jej bogactwo znajdziemy w podstawowych produktach spożywczych, takich jak owoce i warzywa. Białko to podstawowy budulec naszego ciała, w tym także stawów. Witamina D ułatwia wchłanianie wapnia, a składniki antyoksydacyjne dezaktywują wolne rodniki.

Do utrzymania właściwej masy ciała i dostarczenia organizmowi potrzebnych witamin niezbędna jest zróżnicowana dieta, w której oprócz owoców, warzyw i wspomnianych produktów zawierających kwasy omega, powinny znaleźć się między innymi pieczone lub gotowane mięso drobiowe, pieczywo i produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, orzechy, pestki dyni i słonecznika.

Ruch to zdrowie!

Dbając o kondycję stawów poza odpowiednio zbilansowanym jadłospisem powinniśmy też systematycznie zażywać ruchu. Ćwiczenia wykonywane w domu, joga czy aktywność fizyczna uprawiana dla relaksu na świeżym powietrzu – oczywiście poprzedzona odpowiednią rozgrzewką - są dla stawów zbawienne. Warto też w trakcie siedzącej czy stojącej pracy zmieniać co jakiś czas pozycję siedzenia, albo stojąc przenosić ciężar ciała z jednej nogi na drugą.

Nawet codzienny półgodzinny spacer pozwoli rozruszać stawy. Wystarczy, że skorzystamy z pięknej pogody i wysiądziemy jeden przystanek autobusowy wcześniej niż zwykle. Króciutki spacer nie tylko wpłynie na stawy i wagę, ale dotleni też nasz organizm i zapewni dobre samopoczucie na cały dzień. Nawet seniorzy mogą zdecydować się na mało obciążającą aktywność fizyczną, która rozrusza i wzmocni ich stawy.